مشهد تور » جاهای دیدنی » جاهای زیارتی کربلا

جاهای زیارتی کربلا

مکان های زیارتی کربلا

کربلا یکی از مهمترین شهر های زیارتی کشور عراق به شمار می آید. کربلا یکی از قطب های گردشگری مذهبی اسلام است. هرساله به خصوص ایام محرم شیعیان برای زیارت و به عشق امام حسین (ع) به این شهر سفر می کنند. در ادامه مطلب قصد داریم مکان های زیارتی این شهر را معرفی کنیم.

کربلا

بین الحرمین

کربلا در غرب رود فرات واقع شده و تا بغداد پایتخت عراق 105 کیلومتر فاصله دارد. مرقد امام حسین (ع) و حضرت ابولفضل العباس (ع) در این شهر زیارتی واقع شده است. این دو حرم در فاصله کمی ازهم حدود 300 متر قرار دارند و به بین الحرمین معروف است.

بین الحرمین

حرم امام حسین (ع)

همانطور که قبلا گفتیم مرقد امام سوم ما شیعیان در این شهر واقع شده است. ساختمان این حرم مطهر ساخته ی دوران صفوی، عثمانی و قاجار می باشد.حرم از گنبدی بزرگ و از جنس طلا ساخته شده است. در زیر این گنبد ضریح نقره ای و بزرگی قرار دارد. دو فرزند امام حسین(ع)، حضرت علی اکبر(ع) و علی اصغر(ع) نیز در کنار امام حسین (ع) و در درون قبر آن حضرت دفن شده اند. قسمت اعظم شهیدان واقعه کربلا نیز در این حرم و در قسمت شرق ضریح آن بزرگوار مدفون شده اند.

حرم امام حسین (ع)

حرم حضرت ابولفضل العباس (ع)

حرم این سردار رشید در فاصله کمی از حرم امام حسین (ع) واقع شده است. ساختمان این حرم دارای گنبدی طلایی است. 4 رواق و صحن بزرگ و وسیعی به همراه یک ایوان زیبا وجود دارد.

حرم حضرت ابوالفضل (ع)

قتلگاه

روایات حاکی از آن اند که در این مکان امام حسین (ع) به دست شمر به قتل رسیده و سرش از تنش جدا شده است. این مکان برای شیعیان بسیار مهم است و هر کس به کربلا سفر میکند برای زیارت به این مکان مقدس نیز می آید.

قتلگاه

تلّ زینبیه

تپه ایست در نزدیکی حرم مطهر امام حسین (ع) با ارتفاع 5 متر که در حال حاضر اتاقی روی آنجا ساخته شده است. این منطقه به نام تلّ زینبیه یا تپه حضرت زینب (ع) معروف است. بنا به گفته مورخان حضرت در روز عاشورا بر روی این تپه میرفته تا از حال برادرش امام حسین (ع) و اتفاقات جنگ آگاهی دریافت کند.

تل زینبیه

آرامگاه حبیب بن مظاهر اسدی

او یکی از شهیدان واقعه کربلا بود. وی در سن 80 سالگی به یاری امام حسین (ع) شتافت. آرامگاه او که ضریح کوچکی نیز دارد در فاصله 10 متری از ضریح مطهر امام واقع شده است.

آرامگاه حبیب بن مظاهر اسدی

آرامگاه سید ابراهیم مجاب

وی از امام زادگان والا مقام و دارای نسل مبارکی است. او فرزند محمد العابد فرزند امام موسی بن جعفر (ع) است. آرامگاه وی در رواق حرم مطهر امام در گوشه شمال غربی واقع شده است.

آرامگاه سید ابراهیم مجاب

خیمه گاه

در قسمت جنوب صحن حرم مطهر امام حسین (ع)، در فاصله 250 متری محل برپایی خیمه ها و چادر های سید الشهدا و بقیه یاران بوده است. در حال حاضر با ساختمان سازی آن را بازسازی کرده اند.

خیمه گاه

حُر

شهرکی است که در فاصله 9 کیلومتری از شهر واقع شده است. نام این شهرک از حُر بن یزید ریاحی گرفته شده است. وی در روز عاشورا یکی از فرماندهان لشکر عیبدالله زیاد بود اما بعد به لشکر حق پیوست. با شجاعت ایستادگی کرد و شهید شد و در این مکان دفن گردید.

آرامگاه حر

آرامگاه طفلان مسلم

محمد و ابراهیم دو کودک حضرت مسلم بن عقیل بودند، که پس شهادت پدرشان ایشان نیز به شهادت رسیدند. آرامگاه این دو کودک در راه کربلا – بغداد در حومه شهر مسیّب واقع شده است. این آرامگاه صحن و سرای با شکوهی دارد و بر قبر هر کدام گنبد و ضریحی وجود دارد.

 

آرامگاه طفلان مسلم

امیدواریم این توضیحات به قدر کافی برای شما عزیزان مفید بوده باشه. از همراهی شما متشکریم.

پیج ما در اینستاگرام
پیمایش به بالا