مشهد تور » جاهای دیدنی » جاهای دیدنی چابهار

جاهای دیدنی چابهار

جاذبه های دیدنی چابهار

چابهار از شهرهای جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان است. چابهار شهری بندری است و تنها شهری است که بندر اقیانوسی ایران می باشد و در کرانه های دریای مکران و اقیانوس هند واقع شده است. چابهار از لحاظ اقتصادی برای کشورمان بسیار مهم است. این شهر زیبا شرایط آب و هوایی معتدل و بهاری دارد، به همین دلیل به آن چاربهار نیز گفته می شود. البته مردم مهمان نواز و خونگرم این شهر بی نظیر نیز به زبان بلوچی چَهبار می گویند.

چابهار

چابهار به عنوان یکی از مناطق آزاد بازرگانی ایران به حساب می آید. البته چابهار علاوه بر موقعیت بازرگانی بسیار مهم و خوبی که دارد، جاذبه های گردشگری زیبا، متنوع و منحصر به فردی دارد. ما در ادامه مطلب قصد داریم جاهای دیدنی چابهار ، این شهر بندری را به شما عزیزان معرفی کنیم. ما را همراهی کنید.

کوه های مینیاتوری چابهار

شاید سفر به مریخ برای همه جذاب و هیجان انگیز باشد ولی شرایط سخت و تقریبا امکان ناپذیری هست. در 50 کیلومتری شهر چابهار کوه هایی وجود دارد که سیاره مریخ را در ذهن انسان تداعی می کند. این کوه ها معروف به کوه های مریخی یا کوه های مینیاتوری هستند. کوه های مریخی در نزدیکی ساحل کچو تا خلیج گواتر واقع شده است. کوه های مریخی رنگی بین طوسی و سفید دارند و در طول روز با تغییر نور رنگ آن نیز تغییر می کنند.

 

کوه های مریخی چابهار

قدمت این کوه ها به 4 تا 5  میلیون سال قبل برمی گردد. ارتفاع این رشته کوه ها از 5 متر تا بیشتر از 100 متر می باشد. یکی از جذابیت های این کوه ها وجود فسیل های صدف و ماهی و نهنگ است. این احتمال وجود دارد که این کوه ها زمانی غرق در دریا بوده اند یا جزر و مد دریای عمان خودش را به این نقطه رسانده. اگر اهل صخره نوردی و کوه نوردی هستید اینجا میتواند تجربه تازه ای را برایتان رقم بزند، اما این نکته را فراموش نکنید این کوه ها بدون هیچ آب و گیاهی در آنجا وجود دارد، پس بدون تجهیزات کامل مسیریابی و یا بدون راهنما پا به درون این کوه ها نگذارید.

کوه های مریخی چابهار

جاده ای که شما را به کوه های مریخی می رساند بسیار لذت بخش است و به جرات می توان گفت یکی از زیبا ترین جاده های ایران به شمار می آید. این جاده کم نظیر از یک طرف کوه های مریخی آن را احاطه کرده اند و از طرف دیگر منظره شگفت انگیز ساحل و دریا و ماسه های سرخ رنگ.

کوه های مریخی چابهار

اگر به چابهار سفر کردید کوه های مریخی را فراموش نکنید. راستی حتما دوربین عکاسی یا گوشی هوشمند به همراه داشته باشید و لحظات خوشتان را در این کوه ها ثبت کنید تا همیشه این مریخ زمینی را به خاطر داشته باشید.

بندر گواتر

این بندر یا خیلج یکی از قدیمی ترین بندرهای ایران به حساب می آید. بندر گواتر در چابهار در جنوب شرقی ترین منطقه ایران و مرز مشترک ایران و پاکستان واقع شده است. بندر گواتر یکی از اصلی ترین مناطق گردشگری ایران به شمار می آید. این بندر زیبا با چشم انداز های منحصر به فردش بخش کوچکی از استان سیستان و بلوچستان می باشد. به این بندر گوهر بهشتی در ساحل دریای عمان نیز می گویند. بندر گواتر به دلیل قرار گرفتن در مجاورت جنگل های حرا از مناطق حفاظت شده محیط زیست می باشد.

بندر گواتر چابهار

این موضوع را فراموش نکنید که در مواقع شرجی و طوفانی بودن دریا، به دریا پا نگذارید. تماشای ساحل زیبا و آرام و حرکت خرچنگ ها بر روی شن ها وسوسه انگیز است. اینجا را از دست ندهید.

جنگل حرا چابهار

یکی دیگر از جاهای دیدنی چابهار که برای گردشگر بسیار جذاب می باشد جنگل حرا است. در 120 کیلومتری چابهار بعد از بندر بریس، در نقطه صفر مرزی، جنگل دریایی بسیار زیبا و هیجان انگیزی را خواهید دید. این جنگل 350 هکتار از گواتر چابهار را به خود اختصاص داده است. نام دیگر این جنگل ، جنگل مانگرو است.

جنگل حرا چابهار

در هنگام مد دریا شاخه های درختان از آب بیرون آمد و شما شاهد منظره ای بی نظیر خواهید بود. در این جنگل درختچه هایی به اسم حرا می روید. حرا درختچه ای است با برگ های همیشه سبز که سطح بالایی برگ به رنگ سبز و سطح زیرین آن به رنگ خاکستری روشن و کرکدار می باشد. در این جنگل دریایی گل های شاه پسند و میوه های جالبی که به شکل کپسول تخم مرغی است وجود دارد. شما عزیزان می توانید با قایق سواری به تماشای این منطقه ی زیبا و رویایی بروید و در دل جنگل بهترین لحظات را با عکاسی برای خود ثبت کنید.

 

جنگل حرا چابهار

ساحل الماس چابهار

در چابهار، ساحل تنگ شب ها مخصوصا شب هایی که مهتابی نیست روی ماسه های این ساحل و در قله ی موج های رسیده به ساحل نقاط درخشان آبی رنگی وجود دارد که چون الماس می درخشد. فکر می کنید دلیل وجود این نور های آبی رنگ درخشان چیست؟ این نقاط آبی رنگ الماس گونه در واقع باکتری ها، پلانکتون ها و حلزون های دریایی می باشند. این باکتری ها براساس دلایل زیست بومی خود از خود نور تولید می کنند.

ساحل الماس ایران

البته این ساحل بی نظیر با این شگفتی تنها در ایران نیست بلکه در چندین کشور دیگر نیز وجود دارد. اگر به این منطقه سفر کردید و قصد تماشای این ساحل الماس گونه را داشتید در تاریکی شب زمانی که 1 تا 2 ساعت از تاریکی گذشته به نقطه تاریکی نزدیک به ساحل بروید و این موجودات را تماشا کنید که چگونه روی شن و ماسه و امواج ساحل می درخشند.

ساحل الماس چابهار

منطقه حفاظت شده گاندو

این منطقه در جنوب شرقی ترین نقطه کشور، و در راستای مرز بین ایران و پاکستان واقع شده است. گاندو در مسیر رودخانه سرباز و باهوکلات بوده و تا دریای عمان ادامه دارد. رودخانه باهوکلات عامل اصلی حیات و زندگی تمساح ایرانی و ماهی های زیادی است مثل ماهی عجیب “گِل خور”. نام این منطقه از همین تمساح ایرانی گرفته شده است، “گاندو” یا “تمساح پوزه کوتاه”. در این منطقه علاوه بر تمساح ایرانی می توانید حیوانات دیگری چون سیاهگوش، جبیر، سنجاب بلوچی، خدنگ، روباه و … را با گشت و گذار مشاهده کنید.

منطقه حفاظت شده گاندو

تالاب صورتی رنگ لیپار

یکی دیگر از جاذبه های منحصر به فرد این شهر زیبا، تالاب لیپار است که به تالاب صورتی هم معروف است. در میان دو کوه که فاصله زیادی باهم ندارند، تالابی به طول 14 کیلومتر وجود دارد. منحصر به فرد بودن و خاص بودن این تالاب به دلیل رنگ خاص آن است. دلیل این رنگ صورتی، وجود باکتری ها و پلانکتون های گیاهی است. در این آب گیر پوشش گیاهی و اکوسیستم زیبایی خلق شده است. رویش گونه هایی از بلوط و گزنه در آب و وجود پرندگانی چون فلامینگو، چنگر، کشیم، انواع حواصیل، طاووسکن، باقرقره، تیهو، عقاب دشتی جلوه ی زیبایی به این منظره بخشیده است.

تالاب صورتی لیپار

گل افشان چابهار

در سیستان و بلوچستان و در مسیر جاده کهیر-تنگ بزرگترین و مشهور ترین کوه گِل افشان وجود دارد. کوه های گل افشان چابهار جاذبه دیدنی و گردشگری طبیعی است. این گل افشان ها در نزدیکی روستای تنگ در یک زمین مسطح واقع شده است. سه تپه کوچک گل افشان وجود دارد که یکی از آنها همانند آتشفشان فعال است. از درون این گل افشان ها که دارای چندین دهانه هستند گل های خاکستری رنگ می جوشد و به پایین تپه سرازیر می شود. این گل ها اثرات درمانی نیز دارند مثل درمان درد های مفاصل.

گل افشان چابهار

امیدواریم که گشت و گذار در شهر منحصر به فرد و زیبای چابهار برایتان لذت بخش بوده باشد. ممنون از شما که ما را همراهی می کنید.

پیج ما در اینستاگرام
پیمایش به بالا