مشهد تور » جاهای دیدنی » جاهای دیدنی همدان

جاهای دیدنی همدان

جاذبه های دیدنی همدان

همدان کهن ترین شهر ایران و دنیاست. هگمتانه، اکباتان، آمدان، آنادان اسامی قبلی شهر همدان است. جام زرین هگمتانه در تپه هگمتانه آریارمنه کشف شده و در موزه برلین آلمان نگهداری می شود. مرکز بزرگ چاپ کتیبه نهاوند. بنای یادبود سید جمال الدین اسدآبادی در شهر اسدآباد واقع است. تکوک یا ریتون طلایی بز کوهی هگمتانه در موزه ایران باستان قرار دارد.

شیرینی مخصوص همدان انگشت پیچ است که با عسل سفید درست می شود این شیرینی قدمت 130 ساله دارد.

انگشت پیچ همدان

از جمله سوغاتی ها و غذاهای همدان؛ سر داشی غذای محلی همدان، کاچی، آبگوشت بز پاش، نان کماج همدان، خورش غوره بادمجان، آش کوفته، آش گوجه فرنگی که بسیار خوشمزه است و غذای محلی همدان است و منطقه رزن بیشتر درست می کنند، شیره پزی که در همدان قدمت 3000 ساله دارد از جمله در ملایر و مانیران، حلوا زرده، نان کماج همدان که از سوغاتی های منحصر به فرد و خوشمزه همدان است.

در ادامه این مطلب جاهای دیدنی همدان را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد پس با ما همراه باشید.

آرامگاه بوعلی سینا

آرامگاه بوعلی سینا در میدان بوعلی همدان، در مرکز شهر واقع است. این بنا در زمان قاجار ساخته شد و بنای جدید در زمان پهلوی افتتاح شد. نقشه آرامگاه بر اساس گنبد قابوس است و تنها اختلاف در این است که گنبد قابوس ده ترک و گنبد بوعلی دوازده ترک دارد. وجود 12 ستون نشان دهنده 12 رشته دانشی است که ابن سینا بر آن احاطه داشته است. در تالار شمالی 8 هزار جلد کتاب و غرفه های آثار بوعلی سینا نگهداری می شود.

 

آرامگاه بوعلی سینا

آرامگاه بابا طاهر همدان

این آرامگاه در میدان بابا طاهر واقع است. آرامگاه بابا طاهر مربوط به دوره سلجوقی است و در زمان رضاخان، بنای آجری دیگری روی آن قرار گرفت.

 

آرامگاه بابا طاهر همدان

میدان امام خمینی

این مکان میدان بزرگی است که موقعیت ارتباطی با خیابان ها و بازار همدان دارد. این میدان مربوط به دوره پهلوی است.

میدان امام خمینی همدان

کتیبه های گنج نامه همدان

این کتیبه در 5 کیلومتری غرب همدان، انتهای دره سرسبز عباس آباد واقع است. این کتیبه دارا سابقه تاریخی است و در ابتدای مسیری است که در همدان را به تویسرکان و غرب کشور مرتبط می سازد. گنج نامه در واقع عبارت است از دو لوح سنگی بزرگ به خط میخی که در صخره ای عظیم در دامنه «کوه الوند» حک شده است. کتیبه سمت چپ، توسط «داریوش بزرگ» نوشته شده و کتیبه سمت راست و پایین تر توسط «خشایار شاه» فرزند داریوش، نوشته شده است و به زبان پارسی قدیم، عیلامی و بابلی است. این کتیبه از چپ به راست در 20 سطر نوشته شده است.

کتیبه های گنج نامه همدان

تله کابین گنج نامه

این تله کابین در بولوار کولاب واقع است. تله کابین در انتهای  دره سرسبز عباس آباد در مجاورت کتیبه های تاریخی و آبشار زیبای گنج نامه واقع شده است. طول خط 1680 متر می باشد. این تله کابین به سمت «منطقه میدان میشان» یکی از ارتفاعات سرسبز کوه الوند امتداد دارد و آب و هوای آنجا مطبوع کوهستانی است. دره زیبای الوند و چشم انداز های بی نظیر «دشت میشان» سبب شده است گردشگران ایران و جهان به این منطقه مراجعت کنند. این تله کابین امکانات تفریحی، ورزشی، اقامتی و آموزشی کامل دارد. سالن بولینگ، آبشار مصنوعی برای مسابقات یخ نوردی، مجموعه ورزشی تعادل هوایی، پیست اسکی، تله سیژ، پیست دوچرخه سواری، صخره نوردی، رستوران و کافی شاپ از جمله امکانات این منطقه است.

تله کابین گنج نامه همدان

تپه عباس آباد

تپه عباس آباد در نزدیکی شهر همدان مشرف به میدان قائم، میدان داریوش سابق واقع است. این تپه یکی از پارک های زیبا و دیدنی و به ویژه مناسب برای مهمانان تابستانی است. گردشگاه استخر عباس آباد در بالا تپه بنا شده است. در گذشته هر گاه حاکمی تغییر می کرد در این تپه نقاره می زدند، به این سبب به «تپه نقاره خانه» نیز معروف است. دو جاده یکی از ابتدای چهارباغ ارم و دیگری از اوایل جاده گنجنامه دسترسی به بالای تپه را امکان پذیر می سازد. استخر بزرگ در بالای تپه است. در بالای تپه از سویی نمایی از شهر و از سویی دیگر دره سرسبز عباس آباد جلوه گر است.

تپه عباس آباد همدان

در ضلع جنوبی شرقی این مجموعه آبشار مصنوعی وجود دارد. علاقه مندان می توانند از طریق کوچه باغ های اطراف تپه پیاده به بالا بروند یا بوسیله بالابر از ضلع جنوبی چهارباغ ارم مسیر 1200 متری آن را تا بالای تپه و بالعکس طی نمایند و شاهد فضای زیبای آن باشند. امکانات تفریحی، پذیرایی،اسکان موقت، پارکینگ، اسکیت، سینمای تابستانی، فضای آزاد، آبنمای 60 متری از جمله امکانات این مکان است.

گنبد علویان

گنبد علویان در بولوار علویان، نرسیده به امامزاده عبدالله، در «چهار باغ علویان» واقع است. شاهکار گچ بری و معماری همدان است. این بنا مربوط به عصر سلجوقی است.

گنبد علویان همدان

آرامگاه استر و مردخای

این آرامگاه در خیابان شریعتی، کوچه استر واقع است. این مکان زیارتگاه یهودیان است و در قرن 4 هجری ساخته شده است. قبر با دو صندوق منبت کاری شده و شمایلی نفیس و قدیمی دارد. خط عبری برجسته بالای آن قرار دارد.

آرامگاه استر و مردخای

شهر تاریخی هگمتانه

این شهر تاریخی در خیابان اکباتان واقع است. هگمتانه پایتخت شاهنشاهی مادها و پایتخت باستانی ایران در زمان هخامنشیان و اشکانیان بوده است. این شهر کهن، نخستین پایتخت ایران است که به همراه آتن، یونان و رم ایتالیا از معدود شهر های باستانی است که همچنان زنده و مهم است. اکباتان نامی است که یونانیان به این شهر می گفتند و از ویژگی های آن طرح و نقشه منظم این شهر است.

شهر تاریخی هگمتانه همدان

غار علی صدر

غار علی صدر بزرگ ترین غار آبی جهان است. که در همدان، روستای علی صدر واقع است. مسیر های دسترسی به غار عبارتند از؛

  1. همدان، لالجین به بیجار که مسیر مناسب تری است.
  2. از طریق سه راهی «پایگاه هوایی نوژه» که این مسیر همدان به «رزن» است.
  3. از طرق راه همدان به «صالح آباد» نیز می توان به آنجا سفر کرد.

این غار یکی از عجایب جهان و نمونه نادری از غار های آبی است که امکان قایقرانی در آن موجود است. این غار معروفیت جهانی دارد. این غار تفریحی و دیدنی دارای مناظر طبیعی و بدیعی است و در ارتفاعات «ساری قید» یا صخره زرد، به وجود آمده است. در این کوه دو غار دیگر به نام های «سوباشی» و «سرآب» هم موجود است که به ترتیب 11 و 7 کیلومتر با غار علی صدر فاصله دارد. در مجموعه سیاحتی علی صدر یک مهمانسرا، 10 دستگاه ویلای چوبی، 16 دستگاه سوئیت اقامتی، 50 چادر صحرایی و امکانات کوهنوردی وجود دارد.

غار علی صدر همدان

سد اکباتان

این سد در 11 کیلومتری جاده همدان به ملایر و در دره ای سرسبز واقع شده است. 4 گونه گیاهی در محدوده این سد است. پرورش انواع ماهی ها در اینجا رواج دارد.

سد اکباتان همدان

دشت میشان همدان

دشت میشان یا میدان میشان همدان در گنج نامه، ایستگاه دوم تله کابین گنج نامه واقع است. از دشت های کوهستان الوند در مسیر اصلی صعود به «قله الوند» واقع است. ارتفاع این دشت از سطع دریا حدود 2600 متر است. این جا دارای آب های روان، چمنزار ها و مناظر زیبای طبیعی است. این دشت پهنه وسیعی است که کوهنوردان از آن عبور می کنند تا به پناهگاه دوم و قله الوند برسند. جاده این منطقه، از حالت مالرو بیرون آمده و بهتر شده است. دشت میشان در روز های تعطیل شلوغ  می شود و در بهار بسیار دیدنی است. طبیعت گردان آن را دوست دارند.

دشت میشان همدان

امیدواریم مطالب مورد پسندتان واقع شده باشد. ممنون از همراهی تان.

پیج ما در اینستاگرام
پیمایش به بالا