مشهد تور » جاهای دیدنی » جاهای دیدنی مشهد

جاهای دیدنی مشهد

جاذبه های دیدنی مشهد

مشهد یکی از کلان شهر ها در شمال شرق ایران و مرکز استان خراسان رضوی می باشد. مشهد بعد از پایتخت دومین شهر بزرگ کشور به شمار می آید. این شهر قطب گردشگری مذهبی ایران است. مهم ترین قسمت این شهر بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) است که اکثر گردشگران مشهد برای زیارت حرم مطهر این امام بزرگوار پا به این شهر می گذارند. به همین دلیل نیز مشهد پایتخت معنوی ایران لقب گرفته است. نا گفته نماند این شهر علاوه بر حرم مطهر جاذبه های گردشگری بسیاری دارد که در ادامه آن ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

از جمله صنایع دستی و سوغاتی های این شهر زیارتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سوغات مشهد

  • پوستین دوزی مشهد سابقه هزار ساله دارد.
  • سماور سازی
  • آیینه کاری
  • گلیم
  • نمد
  • قالی
  • کاشی کاری
  • فیروزه
  • انگشتر و زیورآلات
  • ادویه هفت قلم
  • نقل
  • نبات
  • سوهان
  • زعفران
  • زرشک و عطریات

 

حالا جاذبه های گردشگری این شهر را با هم بررسی کنیم. همراه ما باشید.

حرم مطهر امام رضا (ع)

حرم امام رضا (ع) در سال 203 ه.ق که حضرت رضا (ع) در طوس به شهادت رسیدند، بدن مطهر آن امام را در باغ حمید بن قحطبه و در کنار قبر هارون خلیفه عباسی به خاک سپردند. نخستین بنای حرم مطهر، همان بقعه هارون الرشید است که بعد ها حرم را روی دیوار های قدیمی آن بنا نهادند. از آن به بعد طوس به مشهد الرضا تغییر نام یافت. در سال 400 ه.ق به دستور سلطان محمود غزنوی بنای بقعه و حرم، تجدید بنا و مناره ای بر آن افزوده شد. پس از آن در زمان های مختلف، ساخت و ساز هایی به مرور صورت گرفته است. ضریح اول، در زمان شاه طهماسب صفوی یعنی سال 957 هجری قمری ساخته، بر روی صندوق چوبی مضجع منور نصب می شود.

 

حرم امام رضا (ع)

ضریح مطهر جدید که در سال 1311 ساخته شده حدود 12 تن وزن داشته، ضخامت پوشش نقره ای و طلایی آن و اتصال روکش های بدون پیچ یکی از ویژگی های این ضریح است. نخستین گنبد بر روی حرم امام رضا در دوران حکومت سلطان سنجر سلجوقی بر فراز قبر ایشان نصب شد. جنس این گنبد از جنس کاشی و دارای مقرنس های آیینه کاری شده بود که تا به امروز هم جا مانده است. گنبد طلای حرم امام رضا (ع) دارای دو پوشش در سقف حرم و بالای آن است. پوشش سقف که به صورت مقعر و مقرنس است به نام «قبه» شناخته می شود.

حرم امام رضا (ع)

کتیبه هایی در اطراف گنبد وجود دارند که از نکات جالب آن اشاره به ماجرای پیاده رفتن شاه عباس صفوی از اصفهان به مشهد است که به خط ثلث توسط علیرضا عباسی نوشته شده است. ایوان طلای امام رضا معروف است که توسط امیرعلی شیر نوایی، وزیر سلطان حسین بایقرا در قرن نهم هجری ساخته شد. این ایوان که 21 متر ارتفاع دارد از خشت های طلا ساخته شده و دارای چهار در است و سطح آن در زمان نادر شاه افشار طلاکاری شد. از بناهای معروف حرم، سقاخانه ای است که هم اکنون در وسط صحن انقلاب واقع شده است. سقاخانه را در دوران سلطنت نادر شاه افشار و بین سال های 1144 تا 1145 از سنگ مرمر ساختند.

 

سقاخانه حرم امام رضا (ع)

باغ وکیل آباد

این باغ یا پارک جنگلی در انتهای بولوار وکیل آباد نزدیک کوهستان پارک شادی است. این پارک 259659 متر مربع مساحت دارد. در کنار پارک جنگلی وکیل آباد، باغ وحش وکیل آباد نیز قرار دارد. باغ وکیل آباد یک باغ طبیعی با درختان کهنسال و رودخانه فصلی است.

پارک جنگلی وکیل آباد مشهد

پارک کوهسنگی مشهد

این پارک در مجاورت بافت شهری در انتهای خیابان کوهسنگی در دامنه ی دو کوه قرار گرفته است. شاه عباس در 16 سالگی در این مکان تاجگذاری کرده است. در بالای این پارک دو کوه بزرگ سنگی واقع است. هوای لطیف و دید مناسب پارک کوهسنگی و چشم انداز مشهد از فراز کوه های اینجا دیدنی است.

پارک کوهسنگی مشهد

پارک ملت مشهد

پارک ملت در غرب مشهد و حاشیه بولوار وکیل آباد واقع و مساحت این پارک 720 هزار متر مربع است. پارک ملت بزرگترین پارک مشهد است. این پارک دارای شهر بازی، تاسیسات ورزشی و فضای سبز بزرگی است. این پارک در سال 1345 شمسی احداث گردیده است.پارک ملت دارای بیش از 35 هزار اصله درخت به قدمت چند ده ساله است. چرخ و فلک این شهر بازی با قطر 80 متر یکی از بزرگترین یچرخ و فلک های خاورمیانه است.

پارک ملت مشهد

کوهستان پارک شادی

این مکان در انتهای بولوار وکیل آباد است و یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد می باشد. این پارک در جوار باغ وکیل آباد قرار گرفته و 18 هکتار مساحت دارد. در قسمت شهر بازی کوهستان پارک شادی دستگاه های بازی زیاد و متنوعی وجود دارد. بخش های دیگری مثل اورژانس، نمازخانه، رستوران، استراحتگاه خانوادگی و پارکینگ نیز دارد.

کوهستان پارک شادی مشهد

پارک بزرگ جنگلی طرق مشهد

اینجا در حاشیه مشهد واقع است و یکی از بزرگ ترین اماکن اسکان و خدمات گردشگری به زائران و گردشگران می باشد و در مدخل ورودی شهر از سمت تهران واقع است.

پارک جنگلی طرق مشهد

پارک طبیعی هفت حوض

پارک طبیعی و دره هفت حوض در 7 کیلومتری مشهد و در دل کوه های «خلج» واقع است و پیمودن 2 کیلومتر مسیر پیاده برای رسیدن به آنجا بعد از پارک خودرو لازم است. این پارک شامل 7 حوضچه طبیعی و بکر است. آرامش خوب این منطقه خصوصا با شنیدن صدای آب های آن معروف است. بعد از طی مسیر از شهرک سیدی و جاده خلج و رسیدن به اینجا، تا هفت حوض راهپیمایی وجود دارد، اما سنگ های صاف و صیقلی اینجا را باید احتیاط کرد. برای پیمودن راه دارا بودن وسایل لازم ضروری است. این مسیر باید در روز مشاهده و پیموده شود و رفتن به آنجا در شب ممنوع است.

پارک طبیعی هفت حوض مشهد

پارک کوهستانی خورشید

این پارک با هوای دلپذیر و خوبی که دارد پاتوق مشهدی هاست.پارک خورشید در انتهای خیابان هاشمیه قرار دارد. از ارتفاع این پارک می توانید شهر زیبا و بزرگ مشهد را بهتر ببینید و لحظات خوب خود را با عکس هایتان ثبت کنید. یکی از تفریحات خوب این پارک پرواز بادبادک می باشد که در آن جا مکانی نیز طراحی شده است. این مکان قابلیت رفت و آمد با خودرو را دارد و همچنین پارکینگ با ظرفیت 3 هزار خودرو را داراست.

پارک کوهستانی خورشید مشهد

باغ پرندگان مشهد

این باغ در خیابان خیام، منطقه گردشگری سپاد جنب الماس شرق واقع شده و یکی از شکیل ترین جاذبه های گردشگری مشهد به شمار می آید. این پارک جذاب مکانی است برای تماشای پرندگان کمیاب ایرانی، آسیایی، آفریقایی. در حال حاضر بیش از 700 پرنده در این باغ نگهداری می شود.

باغ پرندگان مشهد

باغ خونی مشهد

این باغ در فاصله 500 متری از حرم و در حد فاصل میدان بیت المقدس یا فلکه آب و میدان بسیج یا فلکه برق یا فلکه گل خطمی و در انتهای خیابان عنصری 9 قرار گرفته است. این باغ مربوط به عصر قاجار است.

باغ خونی مشهد

باغ ملی مشهد

باغ ملی مشهد استراحتگاه کوچکی در دل شهر است و در خیابان امام خمینی واقع است. این باغ در زمان مظفر الدین شاه به حاج حسین ملک داده می شود و او نیز در سال 1345 این باغ را وقف شهرداری می کند.

باغ ملی مشهد

آرامگاه خواجه اباصلت

آرامگاه خواجه اباصلت در کنار جاده مشهد به تهران به فاصله 12 کیلومتری مشهد واقع است. سنگ قبر های کهن در پیرامون آرامگاه خواجه نشان می دهد که حتی بسیاری از عرفای بزرگ در اینجا مدفونند.

 

خواجه اباصلت مشهد

آرامگاه خواجه ربیع

آرامگاه خواجه ربیع در شمال غربی مشهد انتهای خیابان خواجه ربیع واقع است. این بنا به توصیه شیخ بهایی توسط شاه عباس صفوی ساخته شده است.این بنای با شکوه و زیبا در باغی وسیع و مصفا واقع و دارای کاشی های زیبای فیروزه ای است. نام خواجه ربیع در تاریخ ربیع بن خثیم است و همچین از یاران و سرداران حضرت علی (ع) بوده است.

آرامگاه خواجه ربیع مشهد

آرامگاه خواجه مراد

این آرامگاه در 14 کیلومتری مشهد، بر بلندای کوه بینالود واقع است.

آرامگاه خواجه مراد مشهد

آرامگاه نادر شاه افشار

این آرامگاه کوچک در سال 1145 ه.ق در مجاور چهارباغ شاهی و روبروی حرم امام رضا (ع) از خشت و گل ساخته شد. پوشش دیوار های داخلی مقبره نیز از سنگ های مرمر اخرایی رنگ مراغه انتخاب شده تا قتل نادرشاه در داخل چادر تداعی نماید.

آرامگاه نادر شاه مشهد

مقبره پیر پالان دوز

این مقبره عصر صفوی در قسمت شمال شرقی حرم حضرت رضا (ع) قرار دارد و شامل بنایی چهار گوش با گنبدی بر فراز آن، و ایوانی آجری در مقابل است. شخصیت به خاک سپرده شده در این بقعه، با توجه به نوشته سنگ مزارش، «محمد عارف عباسی»، از عرفای سلسله ذهبیه است.

مقبره پیر پالان دوز مشهد

بازار رضا

بازار رضا از قدیمی ترین مراکز خرید مشهد است. بازار رضا در نزدیکی حرم مطهر و در کنار فلکه آب واقع و تاریخچه آن به سال 1365 بر می گردد. در این بازار 1700 واحد تجاری در دو طبقه مشغول به فعالیت هستند. طویل بودن آن از ویژگی های ساختاری منحصر به فردش است. در طبقه ی اول آن، شما به فروشگاه های بسیار با کالا های متنوع مانند جانماز، مهر و تسبیح و عطر مشهد روبرو می شوید. انواع پوشاک، وسایل تزئینی، انگشتر های فیروزه، زعفران، زرشک، خشکبار و ادویه جات را می توان در طبقه اول بازار امام رضا تهیه کرد. در طبقه دوم، کارگاه هایی مشغول به ساخت صنایع دستی، فیروزه تراشی، طلاسازی و گلدوزی هستند و همینطور زعفران و خشکبار نیز به فروش می رسد.

بازار رضا مشهد

الماس شرق مشهد

الماس شرق دارای رستوران ملل، فضای استراحت مراجعین، مکان بازی کودکان و پارکیگ 5 طبقه می باشد.

الماس شرق مشهد

مجتمع تجاری زیست خاور

اولین برج تجاری مشهد و بزرگ ترین و زیباترین مجتمع تجاری ایران است.این مجموعه تلفیقی زیبا از هنر و معماری است.

زیست خاور مشهد

کیان سنتر مشهد

این مجتمع تجاری واقع در تقاطع خیابان جانباز و خیابان شهید فرامرز عباسی است. بزرگترین مجتمع تجاری مشهد و دارای سالن فست فود، سالن بازی و هایپرمارکت نیز می باشد.

کیان سنتر مشهد

برج تجاری آلتون

این مکان در خیابان توریستی و تجاری دانشگاه واقع شده است. محصولات اینجا کیف، کفش، پوشاک، لوازم صوتی و تصویری با کیفیت و قیمت مناسب است. یکی از بهترین و معروف ترین رستوران های مشهد به نام «پسران کریم» نیز در این برج قرار دارد.

برج تجاری آلتون

برج آرمیتاژ مشهد

اگر می خواهید از لوکس ترین مرکز خرید شهر مشهد دیدن و خرید کنید پس این جا را از دست ندهید. این برج در بولوار هفت تیر قرار دارد. آرمیتاژ برجی 34 طبقه با معماری زیبا و بی نظیری که دارد در حال حاضر بلندترین برج مشهد است. این برج از طبقه  منفی یک تا طبقه چهارم تجاری است و انواع برند ها و محصولات اعم از پوشاک، ساعت، عطر، محصولات چرمی، لوازم برقی، مبلمان و دیگر لوازم منزل را دارد. در این برج چندین کافی شاپ نیز وجود دارد.

 

 

برج آرمیتاژ مشهد

اگر وقت زیادی صرف راه رفتن و خرید کردید می توانید برای رفع خستگی و خوردن غذا به فودکورت این مجموعه بروید. فودکورت آرمیتاژ دارای 10 غرفه با انواع غذاهای ایرانی و فرنگی است.

 

فودکورت برج آرمیتاژ مشهد

پردیس سینمایی گلشن در طبقه ی بالای فودکورت قرار دارد که دارای 4 سالن برای اکران فیلم است.

پردیس سینمایی گلشن مشهد

مجنمع تجاری پروما

این مجموعه در حاشیه میدان جانباز واقع و 5 طبقه دارد. اینجا دارای پارکینگ، فضای سبز، امکانات تفریحی، رستوران، فست فود پروما، شیرینی، شکلات و میوه است.

مجتمع تجاری پروما

بازار گوهرشاد

این بازار در حاشیه بولوار شهید صادقی بین میدان راهنمایی و چهارراه ششصد دستگاه مشهد قرار گرفته است. مشهد موزه تاریخ طبیعی نیز داراست.

بازار گوهر شاد مشهد

بازار خیام مشهد

بازار خیام به بازار روس ها معروف است به این دلیل که اجناس تولید شده آسیای میانه نیز به آنجا می آید. این بازار در خیابان امام خمینی شمالی، روبروی آموزش و پرورش واقع است.

بازار خیام مشهد

نمایشگاه بین المللی مشهد

این نمایشگاه در انتهای بولوار وکیل آباد خیابان نمایشگاه قرار دارد. این مکان دارای امکانات و رستوران و فضای سبز است.

نمایشگاه بین المللی مشهد

مرکز خرید ویلاژ توریست

ویلاژ توریست در انتهای بولوار وکیل آباد و ابتدای جاده طرقبه قرار دارد. این مرکز خرید در نزدیکی پارک جنگلی وکیل آباد و همچنین مکان های گردشگری ییلاق طرقبه واقع شده است. یکی از جاذبه های این مجتمع، آب نمای موزیکال آن است. در طبقه چهارم این مجتمع شهر بازی و باشگاه بیلیارد و بولینگ قرار دارد.

مرکز خرید ولاژ توریست مشهد

مرکز خرید آرمان

پاساژ آرمان که در خیابان نواب صفوی قرار دارد یکی از بزرگ ترین و مدرن ترین پاساژ های این شهر می باشد. این پاساژ فاصله کمی تا حرم مطهر دارد. این مرکز خرید دارای آبشار و صخره های بسیار بزرگ ، فود کورت، محل بازی کودکان و بزرگسالان است.

مرک خرید آرمان مشهد

خب حالا بریم سراغ جاهای دیدنی بیرون شهر مشهد.

ییلاق طرقبه

طرقبه از مهم ترین ییلاق های کوهستانی حاشیه مشهد است. طرقبه در 18 کیلومتری جنوب غرب مشهد در راه «جاغرق» واقع است و از غرب به «کوه های بینالود» می رسد. اینجا دارای باغ های فراوان، چشمه سار های فراوان، میوه های متنوع و رودخانه های زیباست. آب و هوای خنک تابستان و دره سرسبز این مکان را توریستی کرده است. طرقبه صنایع چوب و سبد بافی معروف دارد.

ییلاق طرقبه مشهد

ییلاق شاندیز

شاندیز منطقه ییلاقی خوش آب و هوایی است که در 30 کیلومتری غرب مشهد و در 13 کیلومتری طرقبه واقع است. شاندیز در مسیر راه مشهد، ابرده، زشک واقع می باشد. چشمه سار ها، رودخانه، مناطق طبیعی خرم و چشم انداز های مفرحی دارد. گیلاس، زردآلو، هلو و آلو از محصولات اینجاست. شاندیز دارای امکانات رفاهی است.

ییلاق شاندیز

آرامگاه فردوسی

آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی توسی در میان باغی مصفا به فاصله 20 کیلومتری شمال مشهد واقع شده است. درون باغ، استخر بزرگی ساخته شده است که در سمت راست آن مجسمه فردوسی را قرار داده اند. پشت بنا آرامگاه دروازه رزان شهر طابران دیده می شود. این شاعر بزرگ در سال 329 در روستای باژ یا باز کنونی واقع در توس به دنیا آمد و در سال 411 ه.ق در گذشت و در زادگاه خود به خاک سپرده شد.

آرامگاه فردوسی مشهد

تفرجگاه ارتکند و کلات نادری مشهد

به کلات سفر کنید و از نزدیک، جاذبه های طبیعی و به خصوص آبشار زیبای ارتکند را ببینید و لذت ببرید. این آبشار در تفریح گاه ارتکند، یکی از مناطق بکر و ییلاقی کلات نادری است. ارتکند تا مشهد 123 کیلومتر فاصله دارد.  این آبشار نسبتا مرتفع از میان کوه های سرسبز ارتکند به پایین می غلتد، چشم اندازی بدیع و شگرف به وجود آورده است. این آبشار از چنان زیبایی افسانه واری برخوردار است که نادر شاه افشار، آن را به عنوان سکونتگاه و پایتخت خویش برگزید. این آبشار ها بیش از 700 سال قدمت دارند.

آبشار ارتکند مشهد

پارک جنگلی بهمن

این پارک در امتداد ورود به منطقه طرقبه با درختان سرسبز و سر به فلک کشیده، دارای سایه های دلپذیر برای استراحت گردشگران و دارای امکانات است.

پارک جنگلی بهمن طرقبه

روستای ییلاقی جاغرق

این روستا در 21 کیلومتری مشهد و در 7 کیلومتری طرقبه واقع و دارای اقامتگاه و رستوران در حاشیه سرسبز رودخانه و دره است. اینجا محل مناسب برای استراحت و تفریح است و طبیعت و چشم انداز خوبی دارد. رودخانه فصلی، چشمه و آبشار های متعدد، این منطقه را توریستی کرده است. اینجا یکی ار مراکز عمده تولید میوه است.

روستای ییلاقی جاغرق مشهد

روستای عنبران

این روستا در 26 کیلومتری مشهد و یک کیلومتری طرقبه به همراه باغ های سرسبز واقع است. این روستا دارای امکانات کافه و رستوران های متعددی است. روستای عنبران مکان گردشگری می باشد. علف خودرو و خوش بو این مکان را معطر کرده است.

روستای عنبران مشهد

روستای زشک

این روستا در سرچشمه دره شاندیز واقع شده است. به خاطر منطقه سرسبز، کوه بینالود، سرچشمه دره بینالود و هم به سبب چشم انداز طبیعی و اعتدال آب و هوا و باغ های سرسبز، یکی از بهترین روستاهای مشهد است. این روستا چشمه سار های فراوان و مسیر خاص کوهنوردی نیز داراست.

روستای زشک مشهد

سد کلات

این سد در 48 کیلومتری مشهد به جاده کلات بر روی رودخانه ای ایجاد شده و جزو مناطق گردشگری مشهد است. از انتهای خیابان خواجه ربیع راه دسترسی دارد. این سد خوش آب و هوا می باشد.

سد کلات

سد چالیدره

این سد در ابتدای جاده «روستای نغندر» است و از دره های فرعی منطقه طرقبه بوده و یک محیط تفریحی است و دارای امکانات تفریحی مانند قایق پدالی، قایق سواری، ماهی گیری، رستوران و آلاچیق است. کل مساحت چالیدره 160 هکتار می باشد.

سد چالیدره مشهد

سد کارده

سد کارده یکی از گردشگاه های آبی مشهد، در کیلومتر 20 جاده این شهر به کلات بر روی رودخانه ای به نام کارده واقع است. کارده دارای باغ های میوه فراوان و سد بزرگی است. سد کارده به خاطر داشتن مناظر کوهستانی یکی از زیباترین تفریحگاه های مشهد به شمار می آید. به دلیل داشتن محل استراحت موقتی، سکو  و فروشگاه برای زائرین مکان مناسبی است.

سد کارده

روستای نغندر

این روستا در 10 کیلومتری طرقبه قرار گرفته است. این روستا منطقه ییلاقی سرسبز، مصفا و دارای چشم انداز طبیعی است که در میان دره اطراف بینالود واقع است. در تابستان مورد توجه مسافران قرار می گیرد.

روستای نغندر مشهد

روستای حصار

این روستای ییلاقی در مسیر طرقبه قبل از «بند گلستان» واقع و دارای باغ های وسیع میوه است. در تابستان اینجا شاهد دره های سرسبز و چشم انداز جذاب هستیم.

روستای حصارروستای ابرده پایین

این روستا در 25 کیلومتری شمال غرب طرقبه و میان دره ای واقع است.پیرامون آن را ارتفاعات در بر گرفته است. «رودخانه آبی زشک» از میان آن می گذرد و آب و هوای معتدل دارد. این روستا پیست اسکی دارد و استفاده از طبیعت برفی در اینجا طرفدار دارد.

روستای ابرده پایین

روستای خوش دره

این روستا در 180 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

روستای خوش دره

روستای کنگ ماسوله خراسان

این روستا دارای چشم انداز طبیعی است اما مسیر آن زیاد مناسب نیست و راه آن ناهموار است. این روستا در 22 کیلومتری طرقبه واقع است. روستای کنگ پلکانی است که قدمت آن به پیش از اسلام بر می گردد.

روستای کنگ

روستای مج

روستای مج در 28 کیلومتری سیدی مشهد واقع است. فصل بهار جشنواره گل های وحشی و گیاهان دارویی در این روستا برگزار می شود.

روستای مج

روستای دهسرخ

این روستا در 45 کیلومتری مشهد واقع می باشد. ورودی امام رضا و معجزه چشمه به دست مبارک ایشان، از اعتقادات مردم اینجاست.

روستای دهسرخ

روستا و دره اندرخ مشهد

روستای اندرخ خوش آب و هوا می باشد و در 35 کیلومتری مشهد در مسیر کلات نادری واقع شده و دارای باغ های میوه است. این مکان یکی از تفرجگاه ها و پایگاه های ورزشی، ویژه کوهنوردان و صخره نوردان اطراف مشهد است. دره اندرخ با دیوار های سنگ بلند احاطه شده و دارای غاری با دهان بزرگ است.

روستای اندروخ

روستای شاهان گرماب مشهد

این روستا در 72 کیلومتری مشهد واقع و دارای چشمه آب گرم است.

روستای شاهان گرماب

روستا و آبشار قره سو

این مکان در 5 کیلومتری اطراف کلات واقع و 8 آبشار و چشمه را داراست. بر بالای آبشار، پلی تعبیه شده است.

روستای ییلاقی خادر

این روستا در 1 کیلومتری شاندیز واقع است و محلی برای کوه پیمایی خانواده هاست. وجود سرچشمه اطراف آن، محل فرح بخشی برای گردشگران است.

روستای خادر

منطقه کوهستانی فریزی

منطقه ای در دامنه «رشته کوه بینالود» است و 75 کیلومتری مشهد در سرسبز ترین دره های بینالود واقع است. فریزی به معنی شکوه زندگی است. راه منتهی به آن کاملا آسفالت و به دلیل کوهستانی بودن دارای چشم انداز بسیار زیبایی است. از داخل شهر گل ها می گذرد و به روستای ییلاقی و دیدنی «آبقد» می رسد.

منطقه کوهستانی فریزی

غار مغان مشهد

این غار در 35 کیلومتری مشهد، جنوب روستای مغان واقع است. با وجود راه سخت و صعب العبور، اما می توان به اینجا رسید. برای رفتن به این غار راهنما الزامی است.

غار مغان

غار دره آل مشهد

از جمله جاهای دیدنی مشهد غار دره آل می باشد. این غار در 25 کیلومتری مشهد در جاده کلات نادری واقع می باشد. مسیر مشهد تا «روستای آل» آسفالت است. این غار باریک، فقط روز های تعطیل شلوغ می شود.

غار دره آل مشهد

دره آل زیبایی های بسیار جذابی دارد و برای گردشگری بسیار مناسب است.

دره آل مشهد

میل اخنگان

این بنا در 20 کیلومتری شمال مشهد در جاده توس واقع است. این بنا مربوط به دوره سلطان محمود است.

میل اخنگان مشهد

رباط طرق مشهد

کاروانسرای طرق در ابتدای جاده مشهد به نیشابور است. این بنا مربوط به عصر صفوی و قاجار است.

رباط طرق مشهد

کمر مقبولا

در فاصله 3 کیلومتری طرقبه و یک کیلومتری دره داغستان منطقه ای به نام «کمر مقبولا» واقع است. این منطقه بکر پوشیده از تخته سنگ های آتشفشانی شکیل است به نحوی که دیدار از این آثار سنگی شگفت انگیز برای گردشگر خالی از لطف نخواهد بود. نزدیک کمر مقبولا به صورت طبیعی ترین پارک تفرج گاهی پذیرای علاقه مندان و گروه های علمی خواهد بود. دسترسی به کمر مقبولا از جاده کنار هتل طرقبه امکان پذیر است.

کمر مقبولا مشهد

امیدواریم مطالب برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد. لطفا نظرتان را در مورد این شهر و جاهای دیدنی مشهد با ما در میان بگذارید. ممنون از شما که ما را همراهی می کنید.

پیج ما در اینستاگرام
پیمایش به بالا