مشهد تور » جاهای دیدنی » جاهای دیدنی لرستان

جاهای دیدنی لرستان

جاذبه های دیدنی لرستان

لرستان از استان های غربی کشورمان می باشد. در این استان شهر هایی وجود دارد که زیبایی طبیعت آن وصف ناشدنی است، همچون الیگودرز و دورود. در این مطلب ما قصد داریم بهترین جاهای دیدنی لرستان را به شما عزیزان معرفی کنیم. همراه ما باشید.

ابتدا به معرفی شهر زیبای الیگودرز می پردازیم. الیگودرز در شرق استان لرستان قرار دارد. آب و هوایی سرد و کوهستانی دارد. فاصله آن از سطح دریا 2100 متر است و قدمتی 7000 ساله دارد. حالا جاذبه های زیبای گردشگری این شهر را باهم مطالعه و بررسی می کنیم.

آبشار آب سفید

این آبشار در 50 کیلومتری الیگودرز در کنار کوه بلند «قالی کوه» در منطقه ای به نام «پشتکوه زلفی» واقع و طراوتی خاص به منطقه داده و دیدنی است. مسیر دسترسی به آبشار از روستای «کاکستان» و «قلیان» است که با کوه های سر به فلک کشیده و درختان بلوط و گردو شما را راهنمایی می کند. آبشار آب سفید عروس زیبای لرستان است.

آبشار سفید لرستان

دسترسی با جاده آسفالت از الیگودرز امکان پذیر است اما مسیر به این مکان زیاد مناسب نیست. سرچشمه این آبشار نامعلوم و آب آن قابل شرب است. آب این آبشار 70 متری از دل یک کوه سنگی بیرون می آید و به رود رودبار لرستان می پیوندد و بعد به دز می ریزد. در امتداد این مکان «امامزاده حسن» قرار دارد و آب و هوای اینجا در تابستان خنک است. شب ماندن در این مکان با چادر مسافرتی امکان پذیر است و امکانات اقامتی ندارد.

دریاچه گهر

این دریاچه 2350 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. به دلیل نداشتن راه ماشین رو تا حد زیادی از آلودگی به دور مانده است. احتمالا دریاچه در اثر یک زمین لرزه به وجود آمده است و شامل دو بخش گهر بزرگ یا کله گهر و گهر کوچک یا کره گهر است. ساحل این دریاچه، قسمت ماسه ای اش مناسب شنا است اما قسمت صخره ای آن برای شنا مناسب نیست.ماهی گیری در این دریاچه رواج دارد. ماهی های قزل آلای رنگین کمان و فال قرمز در این مکان وجود دارد. در قسمت بالا و پایین دریاچه جنگل انبوه است که در حال نابودی است. در قسمت عقب آن چشمه است. آب آن از «رودخانه تاپله» تامین می شود که بسیار گوارا و شفاف است.

دریاچه گهر الیگودرز

یکی از دره های زیبای اطراف گهر به «دره نی گاه» معروف است که پوشیده از شقایق های رنگی و لاله های واژگون است.

دره نی گاه الیگودرز

باید توجه داشت مسیر، مشکل و طولانی است و اگر انسان به کوهنوردی عادت نداشته باشد، به مشکل بر می خورد.

آبشار چکان

آبشار چکان یکی از زیبا ترین و جذاب ترین آبشار های ایران و از عجایب و شگفتی های طبیعت بکر لرستان است که در جنوب غربی الیگودرز، در بخش «زز و ماهرو» واقع است. این آبشار مشرف به روستای چکان است. این آبشار پس از طی مسافت به سمت دشت چکان به آب زیبای «داسار» وصل می شود و رودخانه چکان را تشکیل می دهد. آبشار چکان از درون غاری مشرف به زمین های زراعی چکان بیرون می آید که فوران آن هر بیننده و شنونده ای را به وجد می آورد. این آبشار 30 متر ارتفاع دارد. اطراف آبشار و دامنه رودخانه، سرسبز می باشد و درختان گردو، بلوط و گلابی در اینجا وجود دارد. در پایین دست آبشار، «زیارتگاه ابوعلی» در میان چندین درخت تنومند موجود است.

آبشار چکان الیگودرز

آبشار تاف، برنجه

آبشار تاف، برنجه ارتفاع 800 متری دارد و در 2 کیلومتری غرب روستای پیر امام و همجوار روستای «سرننگ برزه» در بخش «زز» و «ماهرو» از توابع الیگودرز واقع است. به علت دور بودن این آبشار، چندان مورد توجه نیست. آبشاری است فصلی که پوشش جنگلی زیبایی دارد. میوه های گلابی کوهی ، تمشک، در اینجا دیده می شود. در پایین آن نیز رودخانه ای وجود دارد.

لاله های واژگون دالانی الیگودرز

لاله های واژگون دالانی الیگودرز با 2900 هکتار در ارتفاعات اشترانکوه است. این لاله های خاص و زیبا دارای رنگ های متنوع زرد و سرخ است. این منطقه در 35 کیلومتری جنوب شرق الیگودرز واقع است. قرارگرفتن این دشت زیبا در ارتفاعات اشترانکوه و احاطه شدن کوه های اطراف، بر زیبایی آن افزوده است. منطقه ای بی بدیل و چشم نواز با جاذبه های گردشگری است. در این مکان دو نوع نادر از لاله های واژگون وجود دارد، سوسن چلچراغ و اشک مریم که 120 سانتی متر اندازه  آن ها است.

لاله های واژگون دالانی الیگودرز

آبشار وارک

آبشار وارک در روستای وارک، واقع شده که آب های روان فراوانی به چشم می آید و چشمه های بالای این آبشار از صخره سنگی فرو می ریزد که آبشار دوقلو را ایجاد کرده اند. راه رسیدن به این آبشار 75 متری، صعب العبور و بسیار مشکل است. از الیگودرز به جاده «شول آباد» حرکت کرده، بعد روستای «برزنوید» و بعد به روستای «دستگرد» می رسید و در ادامه برای رسیدن به آن، مسیر را باید پیاده طی کنید. در طول گذر برای رسیدن به آبشار اصلی چند آبشار کوچک موجود است.

آبشار وارک لرستان

قالی کوه یا غالیه کوه الیگودرز

قالی کوه رشته کوه البرز در بخش «بشارت زلقی» است. در دل این رشته کوه، «غار باستانی بزنوید» قرار دارد که از زیبایی تاریخی برخوردار است. قالی کوه از جنوب شرقی به آب سفید می رسد و از شمال به دشت گل های واژگون، امتداد می یابد که بزرگ ترین دشت لاله های واژگون جهان است. یکی از زیباترین دره های این کوه، «دره دام» نام دارد و صعب العبور است و بزرگ ترین یخچال قالی کوه در مسیر آن واقع شده است. از زیبایی های دیگر این منطقه، درخت سرو کوهی به نام «اوورس» است که به صورت زیبایی درون سنگ و صخره رشد می کند. این کوه برای کوهنوردی مناسب است. گفتنی است که این کوه، یکی از سرساخه های اصلی رود دز است و بالای 4000 متر ارتفاع دارد.

قالی کوه یا غالیه کوه الیگودرز

اشترانکوه

این کوه در شرق لرستان واقع و بلند ترین رشته کوه زاگرس است. این کوه 4150 متر ارتفاع دارد. در ارتفاعات اشترانکوه دره های یخچالی به نام «چال» موجود است که پسته کوهی فراوانی دارد. کوهنوردان از ایران و جهان به این مکان می روند. «روستای دره تخت» در کوهپایه های آن به دهکده گردشگری تبدیل شده است.

اشترانکوه لرستان

منطقه کیگوران

منطقه کیگوران یک منطقه پوشیده از جنگل در کنار روستایی با همین نام در بخش زز و ماهرو، شهرستان الیگودرز است. وجود چندین سراب پر آّب و چند آبشار از دیگر جاذبه های این منطقه است. از این منطقه دو جاده عبور می کند که یکی به سمت شول آباد و دیگری به سمت دریاچه گهر می رود.

کیگوران الیگودرز

پیج ما در اینستاگرام
پیمایش به بالا