مشهد تور » جاهای دیدنی » جاهای دیدنی تبریز

جاهای دیدنی تبریز

جاذبه های دیدنی تبریز

ارتفاع شهر تبریز 1340 متر از سطح دریا است. قدمت بنای تبریز به زمان زبیده زن هارون الرشید بر می گردد. وی که به بیماری تب نوبه مبتلا شده بود در محل کنونی تبریز با هوای لطیف و خوب آنجا بیماری اش زایل می شود. از آن پس دستور دادند شهری بنا شود و آن را تب ریز(تبریز) بگذارند.

تبریز

سوغات تبریز به این شرح است: خورابیه تبریز، نوقا که مثل گز است، اریس یک نوع شکلات است،شیرینی کنجدی و تسبیحی، برگه زردآلو مرند، ورنی بافی عشایر و فرش و قالی، عسل کوهی سهند، روسری ابریشمی اسکو و محصولات چرمی.

در ادامه مطلب به معرفی جاهای دیدنی تبریز یکی از کلان شهر های ایران می پردازیم. همراه ما باشید.

تفرجگاه عون بن علی یا عینالی

این تفریحگاه یکی از مراکز توریستی و گردشگری شهر تبریز می باشد. کوه عینالی و آرامگاه عون بن علی بر فراز رشته کوه سرخاب در شمال تبریز واقع شده و قبلا آتشکده بوده و مربوط به عصر ایلخانی است. این تفرجگاه 5600 هکتار دارد و بزرگترین تفرجگاه کوهستانی کشور می باشد. بقعه عون بن علی منسوب به دو تن از فرزندان حضرت علی (ع) است به نام های عون بن علی و زید بن علی. بنا به گفته و نظر ژان پاتیست تاورنیه، جهانگرد فرانسوی، این مکان قبلا کلیسا بوده و بعد از ورود اسلام به ایران تبدیل به زیارتگاه شده است.

تفرجگاه عون بن علی

تله کابین عون بن علی هم از تفریحات این مکان گردشگری می باشد.این تله کابین در فاز اول 1450 متر 12 تا 24 کابین دارد. 4 کیلومتر از ارتفاعات بالادست از سد شهید مدنی به صورت رفت و برگشت است. در اینجا رستوران، امکانات تفریحی، پارک تفریحی، شهر بازی هم وجود دارد و فاز دوم نیز در حال ساخت است.

تله کابین عون بن علی

پارک ائل گلی یا شاه گلی

این پارک در جنوب شرقی تبریز، 7 کیلومتری مرکز شهر واقع شده است. این پارک یکی از زیباترین و مهم ترین تفرجگاه های تبریز است. ائل گلی به معنای استخر مردم می باشد. این پارک امکانات قایقرانی، شهربازی و مسافرخانه دارد. در مرکز پارک استخر، عمارت کلاه فرنگی 8 ضلعی واقع است که به کاخ ائل گلی مشهور است. این مکان مربوط به عصر قویونلوها و صفوی می باشد.

پارک ائل گلی

پارک آبی تبریز

این پارک در خیابان توحید واقع است که بسیار مجهز و پیشرفته می باشد. 17 سرسره در انواع مختلف و پرهیجان، سرعتی، مارپیچ و آرام دارد. مجموعه  استخر موج های بلند از دیگر امکانات پارک است. به علاوه اینکه رودخانه ای دور تا دور مجموعه واقع است. دو استخر کودک، مه سرد، رعد و برق، پرده بارانی در ورودی تونل، استخر موج سواری و تونل وحشت نیز از جمله امکانات دیگر این مکان است.

پارک آبی تبریز

پارک بزرگ تبریز

این پارک بالاتر از بولوار آذربایجان واقع است که بزرگ ترین مجموعه تفریحی تبریز می باشد و 8 کیلومتر مساحت دارد. رودخانه «تلخه رود» و «مهران رود» از این منطقه عبور می کند. پیست های اتومبیل سواری ، پیست اسب سواری، پیست دوچرخه سواری، دریاچه های قایقرانی، رستوران، سالن های سرپوشیده تفریحی، شهربازی  و هتل از جمله امکانات اینجاست.

پارک بزرگ تبریز

پارک جنگلی صائب تبریزی

این پارک در ضلع شمالی آزاد راه شهید کسایی، در جنوب تبریز واقع و 21000 متر مربع وسعت دارد. 83 آلاچیق، دو استخر و آب نما، بوفه، اجاق کباب پزی و آش پزی، ورزش همگانی، تنیس، اسکیت، بازی کودکان از جمله امکانات این مکان است.
پارک جنگلی صائب تبریزی

پارک جنگلی صائب تبریزی

پارک موزیکال ولیعصر تبریز

این پارک زیبا و متفاوت در ضلع شرقی کوی ولیعصر، کنار پارک باغلار باغی و روبروی دادگستری تبریز واقع است. معماری حرفه ای و استفاده از حوضچه های آب و آبروها در سرتاسر پارک به زیبایی آن افزوده است. استخر وسط پارک و همچنین آب نمای هوشمند با 7 رنگ نورپردازی زیبا، اینجا را تزیین و زیبا کرده است.

 

پارک موزیکال ولیعصر تبریز

ارگ تبریز

این ارگ در مسجد علیشاه است و در ضلع جنوبی تقاطع خیابان امام و فردوسی قرار دارد.مربوط به دوره گورکانیان و قرن 8 هجری است. این ارگ یکی از بلندترین دیوارهای تاریخی کشور و نماد شهر تبریز است. در محوطه آن نماز جمعه برگزار می شود. مدرسه نجات، سالن آمفی تئاتر، سنگر مبارزان مشروطه خواه و نیرو های ستارخان و باقرخان در برابر توپ های محمد علی شاه از تاریخ این مکان است.

ارگ تبریز

بازار تبریز

این بازار در خیابان جمهوری واقع شده و یکی از بازار های مهم سرپوشیده است. در مساحت 1 کیلومتر مربع و بزرگ ترین بازار سرپوشیده جهان است. سبک معماری بازار، آرایش مغازه ها، کثرت تیمچه ها، کروانسراها، دالان ها، راسته ها، انواع مشاغل، حرفه، مدرسه و مسجد که عمدتا تاریخی هستند، از نمونه عالی تجارت اینجاست. تاریخ این بنا معلوم نیست.

بازار بزرگ تبریز

موزه شهریار تبریز

این موزه در محل مقصودیه از محلات قدیمی و در خیابان ارتش جنوبی، کوچه مقصودیه واقع است. قبلا محل زندگی شهریار شاعر معاصر بوده است. این خانه با قدمت دوره پهلوی دوم (1347) در سال 1367 و بعد از درگذشت استاد از سوی شهرداری خریداری شد و حالا نیز توسط آن ها اداره می شود.

موزه شهریار تبریز

 مسجد کبود تبریز

این مسجد در خیابان امام خمینی روبروی کوچه صدر، جنب بانک خاقانی شهر تبریز است. مسجد جهانشاه یا مسجد کبود یا گوی مسجد، از آثار «ابو مظفر جهانشاه بن قرا یوسف» از ترکمن های قراقویونلو است و مربوط به 870 هجری است. سردری شکسته و چند پایه از آن دوران باقی مانده است. در صحن و محل عمارت موزه آذربایجان و دبستان جهانشاه قرار دارد و موزه مشروطیت در آن است. قبر جهانشاه و همسر وی در سرداب آن واقع شده است.

مسجد کبود تبریز

روستای کندوان تبریز

کندوان از روستاهای آذرباییجان شرقی و در 60 کیلومتری جنوب تبریز در یکی از روستاهای دهستان سهند، 18 کیلومتری جنوب اسکو و در «دامنه سرسبز سلطان داغی» واقع شده است. این روستا دارای جذابیت گردشگری فراوان است. به دلیل شکل خانه های آن که به مانند کندوی عسل، در دل کوه کنده شده است به این نام شهرت گرفته است. جالب آن که عسل نیز مهمترین سوغات روستای کندوان است. در اثر فعل و انفعالات آتشفشانی کوه های سهند منظره ای در یکی از خوش آب و هوا ترین مناطق ایران پدید آمده است که به نظر خواب و خیال می آید. ده ها کران چندتایی، تکی، مخروطی شکل و دوک مانند، یکی از بهترین مناطق طبیعی ایران را رقم زده است.

روستای کندوان تبریز

از دهانه های آتشفشان سهند و دیگر کوه های آتشفشانی اطراف طی هزاران سال مواد مذاب بیرون می جهیده است. این گدازه ها در طی قرون متمادی روی هم انباشته شده و به تدریج بر روی آن ها پوسته ای از سنگ ایجاد گردیده است. توده ها و گدازه های مذاب آتشفشانی به وسیله باد و بوران طی هزاران سال متمادی تغییر شکل داده و به صورت کران در آمده است. به تدریج قسمت های ضعیف تر کران ها ریخته و قسمت های سخت تر باقی مانده است و وضعیت کنونی را که بیشتر به شکل معجزه طبیعی است پدید آورده است.

روستای کندوان تبریز

این هم از معرفی جاهای دیدنی تبریز زیبا. امیدواریم که این مطالب رو دوست داشته باشید. ممنون از همراهی تان.

پیج ما در اینستاگرام
پیمایش به بالا