مشهد تور » جاهای دیدنی » جاهای دیدنی بجنورد

جاهای دیدنی بجنورد

جاذبه های دیدنی بجنورد

بجنورد شهری است در مرکز استان خراسان شمالی. با اینکه این شهر کوچک است اما مکان های دیدنی زیادی دارد. بجنورد یا بیژن گرد، بوزنجرد به معنی ساخته بیژن و یا آباد شده به دست بیژن است. قسمت بیشتر بجنورد مناطق مرتفع و کوهستانی و دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است. بخشی از شهر، تحت تاثیر رود اترک قرار گرفته و رطوبت و سرسبزی خاصی به منطقه داده است.

برخی از سوغاتی ها و غذاهای مخصوص و محلی این شهر شامل موارد زیر می شود:

شکر پنیر که این محصول به صورت ساده، هل دار، پسته ای، کنجدی و لیمویی موجود است.

شکر پنیر بجنورد

شله ماش بجنوردی این خوراک ساده و مقوی از گوشت قورمه یا بدون آن درست می شود. قروتو با آب کشک از غذای سنتی بجنوردی هاست. آش یارمه بجنورد نوعی آش محلی است که با نوعی سبزی کوهی به نام «چریش» درست می کنند. نان محلی قطاب هم با سبزی محلی چریش ساخته می شود.

ما در ادامه میخواهیم مناطق گردشگری و دیدنی شهر بجنورد را به شما معرفی کنیم. اگر دوست دارید زیبایی های این شهر کوچک را ببینید با ما همراه باشید.

آیینه خانه مفخم

این بنای تاریخی مربوط به دوره قاجار می باشد. آیینه خانه مفخم و عمارت مفخم تنها بناهای تاریخی باز مانده از آن دوره است. که مقر سردار مفخم حکمران بجنورد، اسفراین، جاجرم، استرآباد بود. این دو بنا به همراه بنای کلاه فرنگی، حوضخانه و باغ فواره دارالحکومه بجنورد را تشکیل می دهند که همانطور که گفتیم از تمام این بناها تنها آیینه خانه مفخم و عمارت مفخم باقی مانده است. این بنا در شمال شهر و در انتهای خیابان شریعتی شمالی قرار دارد.ساختمان آیینه خانه در 2 طبقه وجود دارد. در آن زمان سردار مفخم از این مکان به عنوان فضای اداری و دیوانی جهت ملاقات های رسمی سردار و برپایی مراسم تشریفات نظامی و رایزنی در باب مسائل سیاسی و اجتماعی مورد استفاده قرار گرفته بود.

آیینه خانه مفخم

آبشار و گردشگاه بابا امان

بابا امان از معروف ترین جاهای دیدنی و گردشگری بجنورد می باشد. آبشار مصنوعی در پارک بابا امان در 10 کیلومتری جاده بجنورد به مشهد واقع شده و یکی از قدیمی ترین پارک های کشور است. گردشگاه بابا امان مکان خاطره انگیزی برای مسافران است. 400 هزار درخت اقاقیا، چنار، زالزالک، زردآلو و بوته تمشک وحشی در این مکان خودنمایی می کند. چشمه اصلی بابا امان که از چهار نقطه این تپه می جوشد، به درون استخر می ریزد و آبشار مصنوعی ساخته است. مصرف این آب صفرا آور و تسهیل کننده اعمال گوارشی و دفع کننده سموم است.

آبشار بابا امان بجنورد

 

گردشگاه بابا امان بجنورد

از جاذبه های دیگر آن شاخه ای از رود اترک است که در کنار آن منطقه می گذرد و مناسب ماهی گیری برای صید ماهی قزل آلا است. حیات وحش پردیسان نیز در غرب پارک با گونه های نادر جانوری و گیاهی وجود دارد.

حیات وحش پردیسان بجنورد

آبشار حمید

این آبشار 25 متری در 7 کیلومتری بجنورد در نزدیکی «روستای حمید» واقع شده است. از روستای حمید تا آبشار نیم ساعت راه است. از زیبایی های آبشار، انعکاس صدای ریزش آب، به طور یک در میان است به این صورت که در یک پیچ نزدیک آبشار صدا می آید و در پیچ بعدی صدا قطع می شود و دوباره پیچ بعدی صدا می آید. خنکی نسیم دره، گردشگران را شاداب می کند. این آبشار در انتهای صخره ای پر پیچ و خم و در کنار درختان انجیر و تمشک وحشی واقع است.

آبشار حمید بجنورد

چشمه بش قارداش

این چشمه در 7 کیلومتری بجنورد واقع شده و یکی از جاذبه های طبیعی استان است که در مسیر جاده بجنورد به اسفراین واقع است. بش قارداش به معنی 5 برادر است. این چشمه مربوط به عصر ساسانی و اشکانی و محل عبادت بزرگان و زرتشتیان است. آب چشمه از کوه و 5 شکاف به پایین می ریزد. آب چشمه برای درمان امراض کبدی و صفرایی و دستگاه ادراری مفید است. سمت چپ چشمه، یک بنای تاریخی زمان قاجار موجود است و بر روی استخر اصلی بش قارداش یک دروازه 200 ساله وجود دراد. این مکان تفریحی دارای 3 استخر است که 2 مورد برای کودکان و بزرگسالان و یکی برای بانوان ساخته شده است.

چشمه بش قارداش بجنورد

روستای قره باشلو

این روستا یکی از روستاهای ییلاقی است که قدم زدن در زیر شاخه ها و رودخانه های آن، توصیف خداوند از بهشت را به ذهن متبادل می کند. جاده روستا تنگ بوده  4 متر عرض دارد. این روستا دارای  آب و هوای مطبوع است. جاذبه های طبیعی روستا شامل دره فیروزه، کچرانلو، باغ های منطقه ، کوچه باغ ها ، درختان کهن زیست و رودخانه فیروزه می باشد. این روستا در دامنه شمالی رشته کوه آلاداغ واقع شده است.

روستای قره باشلو

روستای اسپیدان یا اسفیدان بجنورد

روستای توریستی و تاریخی اسپیدان 800 ساله است. دره و آبشار ها و قلعه های اینجا بسیار زیباست. اسپیدان در میان دره ای بنا شده است و سرسبز و دلنواز است. چشمه آب معدنی و آبشار هنرور در 3 کیلومتری روستا، طبیعت و سرزندگی فراوانی را به وجود آورده است. «تالش قلعه» و «برج قاری مالاقی» در این روستا است. این روستا یکی از زیباترین و خوش آب و هوا ترین روستاهای خراسان شمالی است. این روستا ساختار پلکانی مثل ماسوله دارد.

روستای اسپیدان یا اسفیدان بجنورد

درختان صندل در این مکان به وفور دیده می شود. «دره بهارگاه» با چشمه های متعدد، آبشار دیدنی و سرسبز همراه است. «غار اسفیدان» و «غار بیجت» نیز در این نزدیکی واقع است. صخره ای عجیب شبیه سر انسان در مسیر ده ریز اول وجود دارد. این روستا با کیفیت ترین گردوی صادراتی و پرورش ماهی قزل آلای مشهور را داراست.

روستای درکش

یکی دیگر از روستاهای زیبای بجنورد، درکش است. علت نام گذاری این اسم هم به این خاطر است که این روستا در طول دره کش قرار گرفته است. رودخانه ی زوهاور نیز از میان این دره و روستا عبور می کند. در جنوب روستا کوه آلاداغ و دره کنداب قرار دارد. در تابستان این روستا هوای خنکی دارد و برای فرار از گرمای طاقت فرسا مناسب است. وجود باغ های میوه، گونه های مختلف گیاهان و خواص درمانی و شفابخش آن ها به زیبایی و جذابیت این مکان افزوده است.

روستای درکش

اکثر مردم این روستا به کار زراعت مشغول هستند و در کنار آن باغداری و کشاورزی نیز انجام می دهند. محصولات زراعی آن ها گندم، جو، یونجه،ذرت، چغندر قند و محصولات باغی آن ها نیز انگور، گردو، هلو و سیب می باشد.

روستای درکش

پیج ما در اینستاگرام
پیمایش به بالا