مشهد تور » جاهای دیدنی » جاهای دیدنی ارومیه

جاهای دیدنی ارومیه

جاذبه های دیدنی ارومیه

مردم ارومیه به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می کنند و ارمنی، آشوری، اقلیت های دیگر و کردی نیز دارد. واژه ارومیه از اور به معنی شهر و میه به معنی آب مشتق می شود که به معنی شهر آب می باشد. رضاییه نام قبلی این شهر بوده است. انگور مهم ترین محصول ارومیه است و سیب درختی آن مرغوب است. پارک ملی و دریاچه ارومیه زبانزد خاص و عام است.

دریاچه ارومیه

سوغاتی ارومیه شامل انواع نقل بیدمشک ابریشمی، گردویی، زعفرانی و حلوا گردویز و حلوا هویج که بسیار مشهور است. حلوا گردویی، عرق بیدمشک و عرق بادرنج که برای خوش طعم کردن شربت های گوناگون استفاده می شود، شیرینی باستخ یا لوزانک، تنور شیرینی سی، سوجوق، دوشاب حلوا، نان ارده، نان تنور چره و نجاچره.

تفرجگاه بند

این تفرجگاه در فاصله 3 کیلومتری ارومیه و در کوهپایه کوه واقع است و محل تفریحی با مناظر دیدنی عالی است. «رود شهر چای» از این تفرجگاه می گذرد. سد شهر چای در غرب این منطقه واقع است. رستوران، غذاخوری و کبابی در تفرجگاه بند موجود است و یک مکان دیدنی و زیبا برای مسافران به شمار می آید. مراسم چهارشنبه سوری، شب یلدا و عید نوروز در این مکان برگزار می شود. باغ های اطراف روستا به زیبایی اینجا افزوده است. این مکان قابلیت ورزش آبی نیز دارد.

تفرجگاه بند در ارومیه

پارک تخم مرغی

این پارک در ابتدای شهر و یکی از پارک های زیبای ارومیه است و به این پارک، پارک استقلال یا ایثار نیز می گویند. این پارک شهر بازی نیز دارد.

پارک تخم مرغی ارومیه

پارک دانشجو یا گولر باغی

این پارک در خیابان آزادگان، چهارراه آزادگان، تقاطع امام علی قرار دارد. این پارک زیبا و بزرگ است که گل کاری شده و مکان خوبی برای استراحت و تفریح است. در اینجا نیز شهر بازی موجود است.

پارک دانشجو یا گولر باغی ارومیه

پارک جنگلی شیخ تپه

این پارک در بولوار نبوت ارومیه واقع و 44 هکتار وسعت آن است. این مکان در ارتفاعات مشرف به شهر، در مجاورت تپه باستانی شیخ تپه واقع است.

پارک جنگلی شیخ تپه ارومیه

میدان انقلاب یا میدان ایالت در ارومیه

این میدان در خیابان امام یا خیابان کاشانی واقع است و یک میدان تاریخی و زیباست. این میدان در سال 94 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

میدان انقلاب یا میدان ایالت در ارومیه

بازار ارومیه

بازار ارومیه در خیابان امام واقع و سبک معماری آن نشانگر فرهنگ و ذوق اصلی آذری ایرانی است. این مکان مربوط به دوره صفوی است و حمام دوره زندیه و قاجار دارد.

بازار ارومیه

کلیسای مارسرگیز

این کلیسا در 12 کیلومتری غرب ارومیه، در دامنه کوه سیر واقع است که مورد توجه ارامنه می باشد. این کلیسا مربوط به عصر ساسانیان و خسرو پرویز است. این کلیسا 18 قرن است که شکل خود را حفظ کرده و با توجه به تردد زیاد گردشگران تغییری در آن به وجود نیامده است. مسیحیان ارومیه هر یکشنبه و در روزهای گرم و یا روز های یخبندان سال برای عبادت به این کلیسا می آیند تا در آرامش کامل و به دور از شلوغی شهر به راز و نیاز با خدای خود بپردازند.

کلیسای مارسرگیز

کلیسای ننه مریم

این کلیسا در خیابان قدس ارومیه قرار گرفته و قدیمی ترین کلیسای ایران و دومین کلیسای قدیمی و بزرگ جهان است.

کلیسای ننه مریم

حالا بریم سراغ جاذبه های دیدنی بیرون شهر ارومیه

مرگور ارومیه

منطقه مرگور از توابع شهر سیلوانا در 30 کیلومتری ارومیه است. این منطقه، یکی از زیبا ترین مناطق حتی در سطح کشور محسوب می شود. آب و هوای فوق العاده پاک و خالص و همچنین گونه های مختلف گیاهی دارد. مرگور در ادامه کوه های زاگرس است و یک دشت سرسبز است که دور تا دور آن کوه ها قرار دارند و دارای ظرفیت گردشگری زیادی است. این منطقه دارای چشمه های آبگرم، آبشار های بسیار و باغ های سیب است. روستای راژان، روستاهای «کچله ونوی» و «آبگرم هفت آباد» که از ارتفاعات دالامپر و بوزسینا سرچشمه می گیرد، در این منطقه واقع است. آبشار سوله دوگل و سد شهر چای در این نزدیکی است. آب بند های مرگور، ریواس در کوه ها، مناطق پر گل قرمز رنگ، گیاه لوش یا لوشک و شهر زیبای سیلوانا از جمله دیدنی  های دیگر این مکان است.

مرگور ارومیه

دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه مابین استان آذربایجان شرقی و غربی و 17 کیلومتری شرق ارومیه واقع است. این دریاچه در گذشته چی چست، کبودان، رضاییه نامیده می شده است. بزرگترین سطح آبی کشور و شورترین دریاچه دائمی کشور است. این دریاچه دومین دریاچه آب شور دنیاست و یکی از دریاچه های فوق اشباع از نمک دنیاست. دارای 5 جزیره کبودان، اشک، اسپیر، آرزو و هنگامه است. انبوه فراوان از جلبگ های سبز در اینجا وجود دارد.

دریاچه ارومیه

دریاچه مارمیشو و آبشار فصلی مارمیشو

این دریاچه در فاصله 45 کیلومتری از ارومیه و در مرز ایران و ترکیه واقع است. مسیر رفتن به دریاچه از حاشیه «رودخانه زیبای نازلوچای» است و مسیر جاده در دره زیبایی قرار گرفته که خود از منظره کوهستانی خاصی برخوردار است. قزل آلای بومی اینجا در میان مردم منطقه شهرت دارد. این منطقه به دلیل داشتن گیاهان متنوع، برای پرورش زنبور عسل بسیار مناسب است و عسل آن بسیار مرغوب است. یکی از جالب ترین مناظری که در این سفر خواهید دید، چادر های ایلات و عشایر است که در این منطقه اتراق کرده اند.

دریاچه مارمیشو ارومیه

جزیره مشک عثمان

این جزیره کوچک ترین جزیره جهان است و عثمان یوبوروغی نیز نام دارد. جزیره آهکی که تنها یک صخره آهکی است و قبلا با وجود آب های اطراف زیبا تر نیز بوده است.

جزیره مشک عثمان

آبشار سوله دوکل

این آبشار یکی از زیبا ترین و مرتفع ترین آبشار های ایران است که در منطقه مرگور ارومیه در 61 کیلومتری آن و در دامنه سرسبز با چمنزار زیبای کوه دالامپر واقع می باشد. برخورد شدید آب با صخره های موجود باعث زیبایی آن شده است. سرچشمه «رود بارانداز چای» است و انتهای مسیر روستای سوله دوکل جاده خاکی است و بقیه آسفالت است. با آن که محل مرزی است اما امن می باشد. معنی این آبشار ینی دود و محل پرواز عقاب ها.

آبشار سوله دوکل ارومیه

ییلاق سیر داغی

سیر داغی یا کوه اسرار ارومیه، در «روستای جانوسلو» واقع است و از نقاط ییلاقی و زیبای طبیعت ارومیه می باشد.

ییلاق سیر داغی ارومیه

این هم از گشت و گذار در شهر تاریخی ارومیه و معرفی جاهای دیدنی ارومیه زیبا. امیدواریم از این مطالب لذت کافی را برده باشید. ممنون که همراه ما بودید.

پیج ما در اینستاگرام
پیمایش به بالا