مشهد تور » جاهای دیدنی » جاهای دیدنی مینودشت

جاهای دیدنی مینودشت

جاذبه های دیدنی مینودشت

مینودشت از شهرهای استان زیبای گلستان است. نام قدیم مینودشت حاجیلر بوده است. بخشی از پارک ملی گلستان در محدوده این شهر واقع و دارای جنگل های انبوه و متراکمی است. در این شهر کوهستانی و جلگه ای، شغل اغلب مردم، کشت توتون و گندم است. اکثر مردم ترک زبان قزلباش هستند. تولید عسل و ابریشم در اینجا رایج است. با ما همراه باشید تا جاهای دیدنی مینودشت را به شما عزیزان معرفی کنیم.

پارک ملی گلستان

این پارک با وسعتی حدود 92 هزار هکتار در شرقی ترین نقطه گلستان واقع است. این پارک در 30 کیلومتری شرق گالی کش و 55 کیلومتری گنبد کاووس و در 115 کیلومتری غرب بجنورد واقع است. عبور جاده بین المللی تهران به مشهد از میان این پارک سبب شده تا زائران امام هشتم و مسافران نوروزی ساعاتی هر چند کوتاه از استراحتگاه این پارک استفاده کنند. این جنگل ذخیره گاه زیست کره در جهان است. زیبایی شاخ های مارال بسان شاخسار های درختان پرشکوه اینجا در دنیا کم نظیر و بی نظیر است. کوچکترین و ظریف ترین گوزن ایران، شوکای خجول و گریزپا در این پارک وجود دارد.

پارک ملی گلستان

پارک ملی گلستان از لحاظ منابع آبی هم بسیار غنی است و شامل رودخانه های دائمی، نهر ها و چشمه های فراوان که چشم انداز های متنوع پارک مدیون آن ها است. پارک ملی گلستان از نظر طبقه بندی اقلیمی، دارای 3 اقلیم متفاوت خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب است. به همین دلیل این پارک پوشش گیاهی متنوعی از نوع استپی خشک تا جنگل های انبوه داراست. در این پارک، آبشار های زیبایی وجود دارد. مسافران در کنار آبشار ها و رودخانه استراحت می کنند.

 

پارک ملی گلستان

خانه سنتی در کنار جنگل گلستان است که ضمن اقامت ارتباط نزدیک با قوم ترکمن و موسیقی زیبای آن برقرار می کند. وجود آبشار ها و طبیعت بکر و بی بدیل، آفریده های آفریدگار توانا را به رخ می کشد.

چشمه دیوانه

این چشمه به صورت متوالی و به تناوب قطع و بعد از مدتی دوباره جریان می یابد. به اعتقاد اهالی، شرب آب این چشمه، سبب جنون آدمی می شود. وجود چشمه ای به این شکل و دارای جریان تناوبی از نظر زمین شناسی یک دلیل علمی و عقلایی دارد. چشمه هایی این گونه آب شان با فشاری به جز فشار هیدرواستاتیک به خارج رانده می شود و منبع تامین فشار در این نوع چشمه ها معمولا فرایند های درونی زمین است

چشمه دیوانه

همان گونه که می دانیم لایه های زیرین زمین مملو از گاز هایی نظیر اکسیژن، هیدروژن، ازت، متان و غیره است. این گاز ها در لایه های زیرین زمین و پایین تر از سفره ه آب های زیرزمینی قرار دارند. در هنگام فعالیت، بر لایه های فوقانی خود فشار وارد نموده و سبب می شوند که آب موجود در لایه های زیرین سطح زمین با فشار از درون بریدگی ها، گسل ها و کانال هایی که با سطح زمین ارتباط دارند خارج گردیده و در زمان عدم فعالیت این گاز ها، آب چنین چشمه هایی نیز قطع می گردد. در حاشیه جنوبی این رشته کوه و با فاصله ای در حدود ده ها کیلومتر روستایی به نام «فارسیان» قرار گرفته که این روستا نیز چشمه ای مشابه چشمه دیوانه دارد که آب آن چشمه نیز به تناوب قطع و وصل می گردد.

چشمه دیوانه

ماهی پران

ماهی پران بالاتر از «آق چشمه» واقع است. رودخانه خود را به پای کوه چسبانده و در فاصله ی 100 متری آب از داخل محوطه ی سنگی عبور می کند که دور نمای آن همانند آبشاری جذاب می ماند. زیباترین وجه آن، تلاش ماهی های کوچک است که سعی می کنند خود را با پرتاب کردن به بالاتر برسانند. این امر سبب شده آنجا ماهی پران نام گیرد.

ماهی پران مینودشت

تنگه چهل چای

این تنگه به بهشت معروف است و در 7 کیلومتری مجاور مینودشت با جنگل های انبوه و به هم فشرده در دامنه کوه واقع است. رودخانه و چشمه دائمی و فصلی در اینجا جریان دارد. دسترسی آسان، راه آسفالته، محوطه سازی و امکانات برای مسافران فراهم است.

تنگه چهل چای گلستان

چراغ تپه

چراغ تپه یک تپه و عارضه طبیعی است در فاصله 3 کیلومتری جنوب شرقی مینودشت و دارای یک محیط جنگلی است. مسیر دسترسی از محله پسرک امکان دارد. از این محوطه استفاده گردشگری می شود. مردم به آنجا سفر می کنند و از زیبایی های آن بهره مند می شوند. منطقه چراغ تپه برق کشی شده است. امکانات ورزشی کوهستانی، پیاده روی و به ویژه یک سایت پرواز پاداگلایر در اینجا دایر شده است.

چراغ تپه مینودشت

آبشار گلستان

در پارک ملی گلستان در کنار جاده بین المللی تهران به مشهد و 5 کیلومتری شرق تنگه گل واقع شده است و با گالی کش 40 کیلومتر فاصله دارد. 20 متر ارتفاع آن است و وارد «رودخانه مادرسو بوستان» می شود و نهایتا به گرگان رود می ریزد. جنگل های اطراف آبشار صخره ای بوده و قسمت پایانی آن قابل رؤیت نیست. اطراف آن درختان پهن برگ خزری است. در تفرجگاه آبشار امکانات رفاهی و ساختمان نگهبانی موجود است.

آبشار گلستان

آبشار باقر آباد

این آبشار در شرق روستایی به همین نام و در دل ارتفاعات جنگلی شرق روستا واقع است. دسترسی به روستای باقر آباد از طریق جاده ارتباطی آزادشهر به مینودشت، جاده فرعی ساسنگ امکان پذیر است.

آبشار باقر آباد

آبشار لوه

آبشار های لوه در فاصله 14 کیلومتری غرب پارک ملی گلستان و در جنوب روستای لوه واقع است. مجموعه آبشار های لوه از چندین آبشار کوچک و بزرگ به صورت پلکانی تشکیل شده است و هر کدام آن ها حوضچه هایی را تشکیل داده اند. ارتفاع یکی از آبشار ها به 15 متر می رسد. همجواری این آبشار با پارک ملی گلستان و شاهراه تهران به مشهد در کنار طبیعت مفرح و هوای لطیف آن، ارزش جهانگردی ویژه ای به آن بخشیده است.

 

آبشار لوه

آبشار مبارک آباد

این آبشار در نزدیکی روستایی به همین نام قرار گرفته است. آبشار به صورت پلکانی با عرض 14 متر و دارای آب فراوانی است. آبشار دائمی با آب گوارا است. روستای مبارک آباد در 14 کیلومتری جنوب غربی مینودشت در دهستان چهل چای واقع است. هوای مبارک آباد در بهار و تابستان، معتدل و مطبوع و در زمستان سرد است. به دلیل وجود جاذبه های طبیعی در آن، مانند جنگل، آبشارها، بیشه زار ها، باغ های انبوه، رودخانه خروشان، کوه های مرتفع پوشیده از درختان بلند، چمنزارها، گل ها و چشمه ساران زلال، مورد توجه گردشگران فراوانی است. اطراف روستا چشمه های کوچک و بزرگ فراوانی یافت می شود. یکی ار این چشمه ها که در فاصله دو کیلومتری روستا است، با آبی بسیار سرد و گوارا دارای  محوطه ای دیدنی و مسطح است که در روزهای تعطیل، پذیرای مهمانان زیزادی زاز شهر و روستاهای اطراف است.

آبشار مبارک آباد

نظر شما در مورد جاهای دیدنی مینودشت چیست؟ نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید. ممنون که ما را همراهی کردید.

پیج ما در اینستاگرام
پیمایش به بالا